אמנם החורף הישראלי אינו חמור בהשוואה לשאר העולם, אך תנאי מזג האוויר בו מייצרים סיכונים לבטיחות הנסיעה. בין היתר הכבישים הופכים חלקים יותר ומקשים על הבלימה ויציבות הרכב, הכביש הרטוב פוגם באחיזת הצמיג וכן שדה הראייה מתקצר עקב ערפל או גשם. לפי נתוני בדיקה שנערכה ע"י מרכז המידע של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמצא כי בתקופת החורף מתרחשות בישראל כ-34,000 תאונות דרכים עם נפגעים.
בכדי לצמצם בצורה משמעותית את הסיכון בנסיעה בחורף ולוודא כי הרכב אכן מוכן ובטוח לנסיעה בתנאי מזג אוויר קרים אלו מומלץ לבצע מספר בדיקות פשוטות אך מהותיות. חלק מהבדיקות ניתן לעשות לבד וחלקן מומלץ לבצע על ידי אנשי מקצוע. מומלץ לא להקל ראש בבדיקות אלו ולוודא את תקינות החלקים המרכזיים ברכב בטרם הגעת החורף. אז מה יש לבדוק? מגבים חשיבות מגבים תקינים בחורף הינה קריטית. לפיכך, חשוב לבחון היטב את המגבים בטרם הגשם הראשון. במהלך הקיץ המגבים עשויים להתייבש ולהיפגם. איך בודקים? הדרך הפשוטה לבדוק את המגבים היא להשפריץ מים על השמשה, להפעיל את המגב ולראות שאכן מנקה כראוי. אם נוצרים פסים של מים או כתמים אחרי כל ניגוב סימן שיש בעיה בלהב המגב. במקביל מומלץ להסתכל היטב על המגב ולראות שאין בו סדקים ושאינו קרוע. כמו כן לגעת בגומי המגב ולוודא שאינו יבש ומספיק גמיש. במידה והמגב הותיר סימנים שחורים או שהוא קרוע או יבש מדי מומלץ להחליפו במגבים חדשים. צמיגים צמיגים מצילים חיים זו לא רק סיסמה. בכביש רטוב יכולת אחיזת הצמיג פוחתת והסיכון בנסיעה גדל משמעותית. איך בודקים? ראשית יש לבדוק כי עומק החריצים בצמיג לא נמוך מ-2 מ"מ (לביטחון מרבי עדיף אף שלא ירד מ-4 מ"מ). שנית, יש להסתכל על הצמיגים ולוודא שאינם יבשים. אם רואים סדקים או קרעים בדופן הצמיג כנראה שיש צורך בהחלפת הצמיג בנוסף וחשוב מכל יש לוודא כי לחץ האוויר תקין בהתאם להוראות יצרן הרכב (רצוי לבדוק בתחילת הנסיעה שהצמיג קר). בכל מקרה מומלץ לפנות בטרם החורף לצמיגאי מוסמך שאתם סומכים עליו ולבקש ממנו לבדוק את הצמיג. במידה ונמצאה תקלה מומלץ לפנות לצמיגאי מוסמך. אם הלכתם לצמיגאי או מוסך אל תשכחו לבקש איזון של הגלגלים- מכונית מאוזנת תמנע שחיקה לא אחידה של הצמיגים ותוודא אחיזה בטוחה באספלט. לסיום מומלץ גם לבדוק את תאריך ייצור הצמיג – אורך חיי הצמיג הוא בין 3-4 שנים. תאריך הייצור יופיע על דופן הצמיג בארבע ספרות: שתי הספרות הראשונות מציגות את השבוע בשנה, והשתיים הנוספות את שנת הייצור. למשל צמיג שהמספר המוטבע עליו הוא 1215, יוצר בשבוע ה-12 של שנת 2015 אורות בחורף, על פי החוק חובה להדליק אורות גם ביום. חשוב לוודא שהתאורה תקינה ותאפשר לכם ראות אופטימלית במהלך ערפל, גשמים ומזג אוויר קשה. איך בודקים? הבדיקה הפשוטה היא פשוט להפעיל את כל האורות ברכב אחד אחר השני ולהסתכל כל פעם שאכן הנורה פועלת כראוי. במהלך החורף מומלץ להסתכל כל כמה ימים על כיסוי הנורות ולראות שאינן שבורות, סדוקות או מלוכלכות. במידה והכיסוי מלוכלך אין צורך בהכרח להחליפו וניתן לנקות אותו בקלות בעזרת מוצרי טיפוח ייעודיים. מערכת המיזוג חשוב לוודא שמערכת המיזוג עובדת לקראת החורף במיוחד בכל הנוגע להפשרת האדים. עקב הפרשי הטמפרטורה בין פנים וחוץ הרכב בחורף עשויים לעיתים להיווצר אדים על החלון. בכדי להפשירם ניתן להפעיל חימום מרבי יחד עם פונקציית הפשרת האדים. נסו זאת בטרם החורף בכדי להימנע מתקלות במצבי חירום. בדיקת נוזלים כמו בכל ימות השנה חשוב לבדוק שקיים מספיק שמן מנוע ברכב. במקביל בחורף חשוב להתייחס לשני סוגי נוזלים נוספים. ראשית יש לוודא כי מיכל נוזל השמשות מלא בחומר ניקוי מתאים. מומלץ להשתמש בנוזל שמשמות ייעודי ולא להתפתות ולמלא מי ברז רגילים העשויים לגרום להצטברות אבנית וסתימת פתחי המתזים. נוזל נוסף המומלץ לשימוש במהלך החורף הוא "אנטי פריז" ששומר על טמפרטורה תקינה במנוע. הנוזל גם כולל חומר המנוע קיפאון בימים קרים- דבר שעשוי לגרור נזק בלתי הפיך למנוע. ערכה למקרה חירום אין לדעת איזה תקלה תתפוס אותנו במהלך הנסיעה. לכן תמיד מומלץ להחזיק ערכה למקרי חירום ברכב. בערכה מומלץ לכלול נורות חלופיות לתאורה קדמית ואחורית, כבלים להתנעה/ מטעין מצברים, אפוד זוהר, פנס, מגבה (ג'ק) וכלי עבודה. בלמים תקינות הבלמים היא קריטית בחורף כאשר הכביש רטוב והרכב יכול להחליק. איך בודקים? כנהגים אין לנו יכולת לוודא באופן עצמאי שאכן הבלמים תקינים ויש צורך ללכת למוסך מקצועי שיבחן זאת. ייתכן אף שהבדיקה תהיה בחינם במסגרת מבצעי "הכן רכבך לחורף" מטעם משרד התחבורה. מומלץ לדרוש מהמכונאי לצאת לסיבוב ברכב ולבדוק גם את מערכת ה-ABS במידה וקיימת ברכב. אל תהססו לבצע בדיקות נוספות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בכדי להבטיח נסיעה בטוחה בחורף. שיהיה לכולם חורף מהנה ונסיעה בטוחה. באדיבות רשת solo למוצרים לרכב: http://www.solomycar.com/ |